۱۳ اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی که عمر دستگاه شما را کاهش می دهد.

وبلاگ - برنامه های شستشو ۱۱ آبان ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اغلب اوقات ما کارهایی را انجام می‌دهیم که فکر می‌کنیم درست هستند اما در حقیقت به دستگاه ما آسیب می‌زند. در این نوشتار به بررسی اشتباهات رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی می‌پردازیم تا بتوانید علاوه بر شستشوی بهتر لباس‌ها، از ماشین لباسشویی خود مراقبت کنید.

۱۳ اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی که عمر دستگاه شما را کاهش می دهد.

پاک سرویس در این مقاله قصد دارد با بیان ۱۳ اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی ، بایدها و نبایدهای استفاده از این دستگاه را آموزش داده و شما به‌سادگی می‌توانید با رعایت این نکات، از خرابی‌های احتمالی دستگاهتان جلوگیری و طول عمر آن را افزایش دهید.

اشتباهات رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی

استفاده ی زیاد از مایع شوینده یا پودر

این باور غلط که استفاده زیاد از مواد شوینده می‌تواند لباس‌هایی تمیز به شما تحویل دهد را کنار بگذارید. درصورتی‌که لباس‌هایتان خیلی کثیف هستند بهتر است دو بار  آن‌ها را شسته و هر بار به میزان مناسبی مواد شوینده به آن‌ها اضافه کنید. ریختن مواد شویند زیاد در ۱ مرحله شستشو موجب می‌شود این مواد روی لباس‌ها لکه‌های سفیدی ایجاد کنند و یا با ماندن در تاروپود آن‌ها موجب خراب شدن بافت و پارچه لباس شوند.

شستن لباس‌ها با اکسسوری فلزی بدون کیسه مخصوص

بعضی از لباس‌ها ممکن است دارای اجزای فلزی نظیر کمربند، دکمه و زیپ تزیینی باشند که در صورت انداختن مستقیم آن‌ها در ماشین و برخورد مداوم با دیگ لباسشویی، می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دستگاه وارد کنند. بهتر است پیش‌ازاین کار این‌گونه لباس‌ها را در کیسه‌ای پارچه‌ای قرار داده و سپس کیسه را درون ماشین لباسشویی بیندازید.

یک اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی ، باز گذاشتن زیپ هاست.

پیش از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، در صورت وجود زیپ حتماً آن‌ها را ببندید. با چرخش لباس‌ها حین شستشو زیپ‌ها می‌توانند به بافت سایر لباس‌ها آسیب وارد کرده و یا به‌واسطه برخورد با دیگ ماشین لباسشویی موجب خرابی آن شوند. هم‌چنین پیش از شستشوی لباس‌های زیپ‌دار از سالم بودن زیپ‌ها و عدم زنگ‌زدگی آن‌ها اطمینان حاصل کنید زیرا در صورت قرار دادن این‌گونه لباس‌ها در ماشین می‌توانید موجب ایجاد لکه در سایر لباس‌ها شوید.

بستن دکمه‌ها

برای حفظ سلامت بافت لباس حین شستشو بهتر است قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین دکمه‌ها را بازکنید زیرا ممکن است حین چرخش و شستشو به بخشی از لباسشویی گیرکرده و موجب کنده شدن و آسیب به بافت پارچه شوند.

شستن لباس بدون تست رنگ

یک اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی عدم تست رنگ دهی لباس‌هاست. درصورتی‌که اولین بار است می‌خواهید لباس رنگی‌تان را بشویید بهتر است پیش از قرار دادن در ماشین، ابتدا تست رنگ را روی آن انجام دهید. برای این کار لباس خود را برای چند دقیقه در تشتی از آب قرار داده و درصورتی‌که آب داخل تشت رنگی شد بهتر است از انداختن لباستان در ماشین لباسشویی خودداری کنید و با این کار سایر لباس‌هایتان را از رنگی شدن نجات دهید.

شستن پتو در ماشین لباسشویی

اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی : شستن پتو

بااینکه خیلی از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند در ماشین‌های لباسشویی پتو را بشویند ولی متخصصین پاک سرویس به‌هیچ‌وجه این کار را پیشنهاد نمی‌کنند. جنس اکثر پتوها به گونه ایست که پس از آبگیری، وزن آن‌ها می‌تواند تا ۳ برابر افزایش پیدا کند و همین عامل موجب آسیب به دیگ ماشین لباسشویی و متحمل شدن هزینه‌های زیادی برای استفاده‌کنندگان آن خواهد شد. بهتر است تحت هیچ شرایطی پتو را در ماشین لباسشویی نشویید.

شستن حوله بزرگ

حوله‌ها نیز مانند پتوها پس از قرار گرفتن در محفظه ماشین لباسشویی و جذب آب، وزن زیادی پیداکرده و مشکلاتی را برای ماشین در حین و پس از شستشو ایجاد می‌کنند. البته برای شستن حوله‌های دستی می‌توانید از ماشین لباسشویی کمک بگیرید اما بهتر است شستن حوله‌های بزرگ را به خشک‌شویی بسپارید و این اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی را مرتکب نشوید.

دمای بالای ماشین

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با بالا بردن دمای آب ماشین لباسشویی می‌توانند لباس‌هایی تمیزتر تحویل بگیرند. اما باید توجه داشته باشید که دمای بالا می‌تواند باعث آسیب به بافت پارچه و همچنین چروک شدن بیش‌ازحد لباس‌هایتان شود، بهتر است برای تمیزی لباس‌هایتان از شوینده‌های با کیفیت و به اندازه‌ی مناسب استفاده کنید.

نگهداری لباسهای کثیف در ماشین بزرگترین اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی

بسیاری از افراد عادت دارند که لباس‌های کثیفشان را در ماشین نگه‌داری کنند و در صورت مشغله زیاد ممکن است این لباس‌ها به مدت یک هفته در آن‌جا بمانند. قرار دادن لباس‌های کثیف و یا آلوده به عرق بدن در ماشین، علاوه بر اینکه می‌تواند موجب رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در سایر لباس‌ها شود، در درازمدت نیز بوی نامطبوعی در ماشین تولید خواهد کرد. بهتر است لباس‌های کثیف خود را در سبدی سوراخ‌دار که امکان ردوبدل شدن هوا در آن وجود دارد نگهداری کنید. درصورتی‌که ماشین لباسشویی شما بوی نامطبوعی د آرد، به مقاله‌ی از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی مراجعه کنید.

انداختن لباس گلی در ماشین

اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی : انداختن لباس گلی در ماشین لباسشویی

 

درست است که پس از یک گردش و یا کوهنوردی سنگین، هیچ‌چیز بهتر از شستن لباس‌های گلی حال آدم را جا نمی‌آورد اما بهتر است دست نگه‌دارید و با کمک یک فنجان چایی ابتدا خستگی را از تن خود در کرده و سپس گل‌ها را از روی لباستان پاک و اقدام به شستشوی آن‌ها در ماشین لباسشویی کنید. قرار دادن لباس‌های گلی در ماشین لباسشویی، می‌تواند موجب کثیف شدن فیلتر دستگاه شود. البته بهترین راه شستن این‌گونه لباس‌ها با دست است.

شستن تکه‌های کوچک در ماشین

همان‌طور که می‌دانید ماشین‌های لباسشویی علاقه زیادی به خوردن یک لنگه از جوراب‌های شما دارند! بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق تکه‌های کوچک پارچه‌ای و یا جوراب‌هایتان را در کیسه‌ای قرار داده و سپس در محفظه ماشین بیاندازید.

شستشوی های پی در پی و استراحت ندادن به ماشین لباسشویی

یک اشتباه رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی که اغلب خانواده‌هایی با جمعیت بیشتر دچار آن می‌شوند، استفاده‌ی بدون وقفه از دستگاه است. شما می‌توانید برنامه‌ی مشخصی برای شستن لباس‌هایتان تنظیم کنید تا از استفاده چندباره ماشین لباسشویی در یک روز جلوگیری کنید. مشغله‌های زندگی امروزه باعث شده افراد فقط در روزهای تعطیل به کارهای منزل برسند و به یک‌باره با حجم عظیمی از لباس‌های کثیف روبرو شوند که نیاز به چند بار روشن کردن ماشین دارد. بهتر است به‌طور متناوب از این دستگاه و در روزهای مختلف استفاده کنید و با روشن کردن پشت سر هم آن موجب خرابی و داغ کردن موتور دستگاه نشوید.

عدم توجه به شستشوی ماشین

بهتر است که برنامه منظمی نیز برای شستشوی ماشین داشته باشید و نه اینکه هر بار و به‌محض دیدن قارچ‌های عزیز درون واشر و یا محفظه ماشین اقدام به شستشوی آن کنید. در این مقاله می‌توانید آموزش کامل نحوه شستن ماشین لباسشویی را مطالعه نمایید.