موتور بدون جاروبک تغذیه جریان مستقیم BLDC

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

موتور بدون جاروبک تغذیه جریان مستقیم BLDC

موتورها انرژی الکتریکی مصرفی را به انرژی مکانیکی تبدیل می نمایند. انواع گوناگونی از موتورها در صنعت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند که در میان آنها، موتورهای بدون جاروبک تغذیه جریان مستقیم (Brushless DC Motor) یا بطور خلاصه موتورهای BLDC با توجه به ویژگی هایی بارزی از جمله بهره وری بالا، کنترل پذیری بالا و توانایی صرفه جویی در مصرف انرژی با اسقبال قابل توجهی مواجه شده اند.

یکی از مهم ترین مزایای موتورهای BLDC، راندمان بالای آنهاست. موتور BLDC می تواند بطور پیوسته در حداکثر گشتاور کار کند، در حالی که موتورهای دارای جاروبک تنها در نقطه های خاصی در چرخش می توانند به ماکزیمم گشتاور برسند. مزیت مهم دیگر موتور BLDC، کنترل پذیری بالای این موتورها برای رسیدن به گشتاور و سرعت چرخش مطلوب با استفاده از مکانیزم های فیدبک می باشد. این دقت کنترل بالا منجر به کم شدن مصرف انرژی و تولید حرارت در موتور می شود.

به علاوه موتورهای BLDC با توجه به عدم وجود جاروبک، دارای طول عمر زیادی می باشند و صدای آنها نیز بسیار کم می باشد. با توجه به راندمان زیاد و طول عمر بالای موتورهای BLDC، این موتورها به طور گسترده در لوازم الکتریکی و خانگی همچون تهویه هوا، ماشین لباسشویی، جارو برقی و ... مورد استفاده قرار گرفته اند.